Press Release
January 9, 2024

IMEE: IS POWER TRANSMISSION IN MIF'S MANDATE TOO?

Senator Imee Marcos remains unconvinced that investing part of the Maharlika Fund in the National Grid Corporation of the Philippines (NGCP) was the right way to solve power transmission problems nationwide.

"Why should the MIC (Maharlika Investment Corporation) spend money to improve the performance of the NGCP when it is regulated by the Energy Regulatory Commission (ERC)? Why should we use public funds when regulatory measures are available?" the senator asked, citing provisions in Republic Act 9136 - the Electric Power Industry Reform Act of 2001.

The NGCP itself said funding was not a problem, but Marcos questioned how the NGCP has been spending its net income.

"The problem of NGCP is not lack of cash but lack of performance. The NGCP's comprehensive income totaled PhP 307 billion in the past 14 years, of which PhP 239 billion or more than 77% has been distributed to shareholders, even as the NGCP claimed PhP 309 billion in transmission upgrades," the senator noted.

Calling for a review of the NGCP's franchise in Senate Resolution 832, Marcos said the "alarming lack of improvement" in the NGCP's power transmission capacity has caused "automatic load-dropping incidents and grid-level outages, inadequate procurement of ancillary services to prevent outages, and delays in the completion of grid projects lasting as long as seven years."

"We could have avoided the recent power outage in Panay if the Cebu-Negros-Panay Backbone Project and the Visayas-Mindanao Interconnection Project were finished on schedule. Now, billions have been spent with no ROI (return on investment) in sight," the senator said.

Marcos said that instead of investing in the NGCP, the government should exclude unfinished projects in the computation of the private corporation's rates.

"This will incentivize the NGCP to finish projects before recouping costs," she explained.

"There should be penalties for delays," she added, citing the recent decision of the ERC to exclude ongoing projects in resetting rates of the NGCP.

Right-of-way problems and the long process of obtaining permits from local governments also contributed to the delay in the NGCP's interconnection projects.

Marcos recalled former President Rodrigo Duterte's Executive Order No. 30, which created the Energy Investment Coordinating Council (EICC) and recognized energy projects as Projects of National Significance.

"Given the problem of permitting faced by NGCP projects, the inclusion of the respective leagues of LGUs in the EICC can help in simplifying the process," he senator recommended.


IMEE: KASAMA BA ANG POWER TRANSMISSION SA MANDATO NG MIF?

Hindi kumbinsido si Senador Imee Marcos na ang pag-invest ng bahagi ng Maharlika Fund sa National Grid Corporation of the Philippines (NGCP) ang tamang paraan upang malutas ang mga problema sa power transmission sa buong bansa.

"Bakit kailangang gumastos ang MIC (Maharlika Investment Corporation) upang mapabuti ang pagganap ng NGCP kung ito ay regulado ng Energy Regulatory Commission (ERC)? Bakit natin dapat gamitin ang pondo ng publiko kung pwede namang ipatupad ang mga regulasyon?" tanong ng senador, na nagtukoy sa mga probisyon ng Republic Act 9136 - ang Electric Power Industry Reform Act of 2001.

Sinabi mismo ng NGCP na wala silang problema sa pondo, ngunit pinagdudahan ni Marcos kung paano ginagastos ng NGCP ang kanilang net income.

"Ang problema ng NGCP ay hindi kakulangan ng pera kundi kakulangan sa pagganap. Ang kabuuang kita ng NGCP ay umabot sa PhP 307 bilyon sa nakaraang 14 taon, kung saan ang PhP 239 bilyon o higit sa 77% ay ibinahagi sa mga shareholder, habang sinasabing naglaan ang NGCP ng PhP 309 bilyon para sa mga transmission upgrade," pahayag ng senador.

Sa panawagan niya para sa pagsusuri ng prangkisa ng NGCP sa Senate Resolution 832, sinabi ni Marcos na ang "nakababahalang kakulangan sa pagpapabuti" ng kapasidad sa power transmission ng NGCP ay nagdulot ng "automatic load-dropping incidents at grid-level outages, hindi sapat na pagkuha ng pantulong na serbisyo upang maiwasan ang mga outage, at pagkaantala sa pagkumpleto ng mga proyekto ng grid na tumatagal ng hanggang pitong taon."

"Maaring na-iwasan natin ang kamakailang power outage sa Panay kung natapos sa takdang oras ang Cebu-Negros-Panay Backbone Project at ang Visayas-Mindanao Interconnection Project. Ngayon, bilyon-bilyon ang nagastos ngunit walang inaasahang ROI (return on investment)," sabi ng senador.

Sinabi ni Marcos na sa halip na mag-invest sa NGCP, dapat tanggalin ng gobyerno ang mga hindi natapos na proyekto sa pagkalkula ng bagong singil ng pribadong korporasyon.

"Ito ay magbibigay-insentibo sa NGCP na tapusin ang mga proyekto bago mabawi ang gastos," paliwanag niya.

"Dapat may mga parusa para sa mga pagkaantala," dagdag pa niya, na nagtukoy sa kamakailang pasiya ng ERC na hindi isama ang mga ongoing project sa pagkalkula ng bagong singil ng NGCP.

Ang mga problema sa right-of-way at mahabang proseso ng pagkuha ng permit mula sa mga lokal na pamahalaan ay nagdulot rin ng pagkaantala sa mga interconnection project ng NGCP.

Binanggit ni Marcos ang Executive Order No. 30 ng dating Pangulong Rodrigo Duterte, na lumikha ng Energy Investment Coordinating Council (EICC) at kinilala ang mga proyektong pang-enerhiya bilang Projects of National Significance.

"Sa harap ng problema sa pagkuha ng permit ng mga proyekto ng NGCP, ang pagkakasama ng mga liga ng mga LGU sa EICC ay makakatulong na simplehan ang proseso," rekomendasyon ng senador.

News Latest News Feed